Havárie: Nejčastěji věk 40+

10.07.2015 08:44

Naopak největší škody způsobují především mladí řidiči

Statistika je velmi výmluvná, a to i když je řeč o dopravních nehodách. Proto je tak důležitá analýza velkého počtu informací. V tomto případě za základ posloužilo 60 tisíc loňských pojistných událostí. A výsledek? Kdo bourá častěji? Starší? Kdo s většími následky? Kdo je častěji viníkem? Muži nebo ženy?

Na tyto a další otázky podala zajímavé odpovědi analýza zmiňovaných 60 tisíc havárií, které řešila jako pojistné události vloni Allianz pojišťovna.

Začneme nehodovostí mužů a žen. Rozdíly mezi nimi se pomalu stírají. Nicméně platí, že muži usedají za volant častěji (s rostoucím věkem řidiče stále častěji) a tudíž jsou i častěji účastníky nehod. Konkrétně: řidiči muži zavinili obecně nehody 2,5x častěji. Zatímco ženy od 20 do 30 let způsobily každou čtvrtou nehodu, v kategorii 40 – 50 pak téměř každou druhou.

Nyní vezměme za základ věk řidičů. Senioři podle statistik Allianz zaviní více havárií například při změně směru jízdy a při vjezdu na silnici, kde mají dát přednost. Dále při řešení dopravních situací na křižovatkách, nebo při běžném parkování. Tedy: častěji jim totiž selhává prostorové vnímání a mají pomalejší reakce. Naopak, dodržují předpisy, nejezdí nepřiměřenou rychlostí, pod vlivem alkoholu ani tak často za nepříznivých dopravních situací – v noci, na náledí, v dopravních špičkách.

Pokud půjdeme od seniorů s věkem řidičů níže, pak jsou výsledky následující. Věková kategorie motoristů, která se zapisuje do statistik Allianz nejhojněji, jsou klienti mezi 40 – 50 lety, a to bez ohledu na pohlaví. Nejčastěji jsou z velkých měst. Allianz má historicky ve své databázi zhruba tisícovku řidičů, kteří svým vozidlem způsobili minimálně čtyři pojistné události. Primát patří 51 letému muži, který zavinil 14 pojistných událostí a mezi jeho „oběti“ patří vozidla, ploty, ale i zpětná zrcátka zaparkovaných automobilů.

V tomto případě hovoříme o výjimce. Ti běžní řidiči v této věkové kategorii jezdí tak, že nezpůsobují tak těžké následky svých nehod. Z toho také vyplývá, že uplatňují nejvyšší možný bonus 57 % a v případě havarijního pojištění se to týká 42 % majitelů vozidel. Jinak řečeno – bourají častěji, protože tohoto hodně najezdí, ale nejde obvykle o těžké havárie.

Naopak mladí řidiči s krátkou praxí mají u Allianz na svědomí sice pouze 5 % veškerých dopravních nehod, ale bývají nejtragičtější. Nejhorší situace je u mladých mužů do 24 let. V této věkové skupině se na dopravních nehodách nejčastěji „podepisuje“ vysoká rychlost, ignorance pravidel silničního provozu, nedostatek řidičských zkušeností, ale i podcenění nebezpečí a naopak přecenění vlastních schopností. Často se přidávají také alkohol a další návykové látky. Výsledkem pak jsou těžké havárie s velkými následky i vyplacenými náhradami, a to především vzhledem k novému občanskému zákoníku, podle něhož se odškodňují i nemajetkové újmy. Vyplácení vysokých i miliónových náhrad bude tedy přibývat. Jen z povinného ručení bylo v uplynulém roce likvidováno téměř sto takových jen v pojišťovně Allianz.

Zdroj : Oficiální stránky ÚAMK

Zpět